Borger i Danmark

Her på siden kan du finde links til sider på nettet, hvor du kan få information om dine rettigheder og forpligtelser som borger i Danmark.


Om digital post

Fra d. 1. november 2014 vil du ikke længere modtage breve i papirform fra det offentlige i din brevsprækker eller postkasse.
Det er nemlig blevet besluttet at alle danske borgere, som er over 15 år og har et dansk cpr.nr. fra denne dag skal modtage al post fra det offentlige digitalt.

Det vil sige at du skal kunne komme på internettet for at tjekke om du f.eks. har fået post fra kommunen, fra SKAT, post om din pension, indkaldelser til hospitalsundersøgelser og alle andre informationer, som kan være meget vigtige at have styr på.

For at modtage Digital post skal du være tilmeldt NemID og bruge et Nøglekort.

Er du klar til at bruge Digital Post?
Her er en vigtig online-test, som kan hjælpe dig med at finde ud af om du er 100% klar eller om der er noget du lige skal nå at få ordnet eller have hjælp til.
Tag testen her.

Det er naturligvis ikke alle, der har lært at anvende computer og internet.Hvis du pga. sygdom, alder eller et handicap ikke er i stand til selv at betjene eller benytte Digital Post er det meget vigtigt at du kontakter Borgerservice hurtigst muligt! Så kan de hjælpe dig med at finde en løsning, så du stadig kan modtage vigtige henvendelser fra det offentlige.

Her er links til videovejledninger og vigtige internetsider for borgere i Danmark:


Hvad er NemID, og hvordan gør man?
NemID's hjemmeside (Tekst og guider)
Introduktion af NemID (video og information)


Du kan tjekke din digitale postkasse ved at logge ind med din NemID-nøgle.
Du kan finde din postkasse på en af disse to hjemmesider:

Borger.dk

E-boks.dk


Websiden Ekurser.nu har en masse fine videovejledninger om offentlig selvbetjening.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar